5 vragen aan Marjolein Frijling van de ID Club

1. Kun je in jouw eigen woorden vertellen wat de ID Club precies is en wat jouw rol hierin is?

Het is een nieuwe club voor jonge Amsterdamse storytellers die aan hun verhaal kunnen werken en dat willen delen met anderen. In deze verhalen staat vaak het thema identiteit centraal. De stad Amsterdam speelt daarin ook een rol, soms een grote en dan weer juist op de achtergrond of als decor van het verhaal.

Ik begeleid de storytellers bij het ontwikkelen en delen van hun verhaal. De belangrijkste vraag die ik daarbij geregeld stel: wat is de drijfveer of de noodzaak voor jou om dit verhaal nu te delen met publiek? Daarbij vind ik het heerlijk om naar andermans verhalen te luisteren (je kunt me werkelijk voor een goed verhaal wakker maken) en geniet ik ervan om samen met de storytelllers te onderzoeken hoe hun verhaal het best tot uiting komt.

2. Waarom denk jij dat er behoefte is aan de ID Club?

De ID Club is nog vrij pril, maar ik denk dat er absoluut behoefte is aan een plek waar jonge mensen in alle vrijheid en ook wel veiligheid hun verhaal kunnen ontwikkelen en delen met publiek. Bewust zoeken we niet de grote podia op voor de presentatie-avonden van de ID-Club maar juist locaties waar ruimte is voor experiment en onderzoek, zoals bijvoorbeeld Podium Mozaiek, het Talentenhuis en de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

3. Hoe heb jij de zomercursus van de ID Club ervaren?

Dat was voor mij als begeleider werkelijk een feestje. In deze tijd waarin kunst en cultuur helaas op een lager pitje staan was het zo fijn dat deze week wel door kon gaan. Daarnaast waren de deelnemers zeer prettig om mee te werken, enorm gedreven en ook hebben ze allen absoluut talent voor het vak storytelling. Uiteindelijk hebben we de laatste dag een presentatie gehouden in de OBA op het Mercatorplein, waarbij het publiek langs alle verhalen werd geleid. Dit concept, ook wel Human Library genoemd, ervaar ik altijd als zeer bijzonder en persoonlijk. Wel heel spannend voor de storytellers omdat het publiek letterlijk zeer dichtbij zit. Een van de bezoekers zei na afloop: ‘sinds lange tijd had ik weer eens kippenvel na het horen van een verhaal’. Een groot compliment voor de storyteller, dat is toch wel een beetje waarvoor je het doet, dat jouw verhaal iets teweegbrengt bij de toeschouwer.

4. Kun je een verhaal noemen van een van de deelnemers dat jou het meest is bijgebleven en waarom is dat?

Gedurende de week werd ik door alle deelnemers wel een of meerdere keren geraakt door hun verhaal. Zo vertelde Anouk een zeer persoonlijk verhaal over de relatie met haar vader, die niet altijd even makkelijk is. Zo noemde ze – zonder waardeoordeel – hun uiteenlopende levensvisies en politieke voorkeuren. Maar wat me het meest raakte was het moment dat Anouk vertelde dat ze vroeger iets heftigs heeft meegemaakt en uiteindelijk ervoor kiest, ondanks dat hij daarnaar vraagt, dit niet te delen met haar vader. Misschien uit zelfbehoud maar wellicht nog wel meer ter bescherming van haar vader. Ondanks dat ik niet letterlijk deze situatie heb meegemaakt voelt het toch heel herkenbaar. Op dat soort momenten stijgt het verhaal boven de anekdote uit en communiceert het op een dieper niveau met de toeschouwers.  Volgens mij is dat de kracht van storytelling.

5. Wat staat er verder op de planning voor de ID Club? Waneer kunnen jongeren zich weer aanmelden?

In maart dit jaar hebben we ID Club blok 1 afgerond, dat was een cursus van 10 weken. Zojuist dus blok 2: de zomercursus, en in het najaar start waarschijnlijk blok 3, waarbij we met een nieuwe groep jonge storytellers elke week zullen samenkomen en toewerken naar een eindpresentatie. Als je alvast wilt aangeven dat je interesse hebt of voor meer info kun je mailen naar luuk@bureaubarel.nl of kijk op storytellingtheaterlab.nl/id-club.

Benieuwd hoe wij onze storytelling-methode inzetten in conflictgebieden of ter bevordering van sociale cohesie in de conflictgebieden? Kijk bij onze projecten of neem contact op.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *