Veel projecten tegen werkloosheid bij jongeren slagen niet. Tips voor het stimuleren werkgelegenheid vind je hier.

Waarom bestaande initiatieven weinig impact hebben op jeugdwerkloosheid

De vermindering van de jeugdwerkloosheid is een van prioriteiten van de lokale overheden van Amsterdam Nieuw-West en Liverpool Toxteth. Daarom zijn er diverse grootschalige programma’s om de werkgelegenheid van jongeren te stimuleren. Tot nu toe hebben deze initiatieven echter een beperkte impact gehad. Hoe kan dat? En wat is er dan wel nodig?

Gebrek aan soft skills i.p.v. hard skills

Tijdens onze werkgelegenheidsprojecten met jongeren leerden wij dat er absoluut de wens is om als actieve burger deel te nemen aan de maatschappij en een waardevolle bijdrage te leveren. Veel werkgelegenheidsprogramma’s richten zich daarbij echter op het verwerven van hard skills, zoals kennis. Gebaseerd op ons onderzoek, en vooral ook onze ervaring met het werken met kwetsbare jongeren, kwamen we tot het inzicht dat zij doorgaans niet de juiste opleiding missen; een gebrek aan soft skills is vaker het probleem. We denken dan aan bijvoorbeeld:

  • Zelfrespect
  • Communicatievaardigheden
  • Zelfreflectie
  • Samenwerkingsvaardigheden
In plaats van hard skills, zoeken veel jongeren hulp bij het versterken van soft skills om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Welke competenties vinden werkloze jongeren zelf dat ze missen?

Jongeren vertelden ons dat ze vaak obstakels op hun weg vinden, zoals overheidsregels, sociale, culturele en familie-gerelateerde uitdagingen. Dit zijn de competenties die zij, volgens henzelf, misten:  

  • Enkele praktische vaardigheden
  • Presentatievaardigheden en het vermogen om wat in je hoofd zit te vertalen naar een geschreven of gesproken tekst
  • Een netwerk
  • Gevoel dat ze door school niet goed genoeg zijn voorbereid op de arbeidsmarkt

Storytelling voor ontwikkeling soft skills

Speciaal voor werkloze jongeren ontwikkelden wij daarom een storytelling methode om soft skills te trainen, in het kader van het Europese Power of Art project. Ons doel is om structureel bij te dragen aan de inzetbaarheid van jongeren op de arbeidsmarkt en om de kansen van (kwetsbare) jongeren om deze markt te betreden structureel te verbeteren. Zo kan storytelling bijdragen aan competenties zoals creatief en kritisch denken, problemen oplossen, onbevooroordeeld nadenken en uit je comfortzone stappen.

Benieuwd hoe wij werkloze jongeren naar de arbeidsmarkt helpen? 
Kijk bij onze showcases of neem contact op.

Share on facebook
Facebook 0
Share on google
Google+ 0
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn 0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *