Alternative Ways – Final conference

Aan alles komt een eind, dus ook aan het Alternative Ways-project. Maar niet voordat we de resultaten van de ontwikkeling van een taaltraining voor mensen met lage taalverwervingsvaardigheden gepresenteerd hebben. Dat deden we in een aantal lokale evenementen en in een afsluitende conferentie in Brussel. Hoewel; georganiseerd door de partner uit Brussel, maar vanwege de coronabeperkingen verder vanachter onze eigen schermen thuis.

Dat maakte de conferentie niet minder waardevol. De bezoekers kregen veel informatie over niet-formele manieren om les te geven en beter te voorzien in de behoefte van de student. Hiervoor werd ook gekeken naar wat de neurowetenschap de afgelopen jaren over leren heeft gepubliceerd. Er was aandacht voor de inzet van verhalen en van beweging voor het verbeteren van het leerproces en voor oefeningen om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van de student. Dat laatste ook met doel om de leerervaring te verrijken.

Er werd gediscussieerd en uitgewisseld over de beste methodes om een taal te leren, door alle aanwezigen. Zowel professionele NT2-docenten als taalvrijwiligers. De belangrijkste les die we leerden was dat het draagvlak voor het gebruik van de Alternative Ways-methode groot is, en steeds meer mensen van plan zijn de oefeningen die we ontwikkeld hebben te gaan gebruiken. Het was, kortom, een waardige afsluiting van een mooi project. En eigenlijk moeten we zeggen dat het misschien het einde van dit specifieke project is, maar het begin is van de toekomst van de methode. Een toekomst waarin hopelijk veel mensen die het lastig vinden een tweede taal te leren baat hebben bij wat we de aflopen twee jaar hebben ontwikkeld.

Benieuwd hoe wij onze storytelling-methode inzetten in conflictgebieden of ter bevordering van sociale cohesie in de conflictgebieden? Kijk bij onze projecten of neem contact op.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *